چهارباغ؛ پیاده‌راه تاریخی اسیر مناقشات

چهارباغ عباسی نمادی از دوران صفوی است و همیشه به‌عنوان یکی از زیباترین خیابان‌های دنیا شناخته می‌شود.

   چهارباغ؛ پیاده‌راه تاریخی اسیر مناقشات


چهارباغ عباسی نمادی از دوران صفوی است و همیشه به‌عنوان یکی از زیباترین خیابان‌های دنیا شناخته می‌شود. گذر تاریخی که برخی بر این اعتقادند که شاردن و تاورنیه شانزلیزه را از روی آن ساخته‌اند. طبق اسناد تاریخی این خیابان ۴۰۰ساله در گذشته‌های دور و در دوران سلسله‌های مختلف پیاده‌رو بوده و بعدها با درشکه در آن تردد می‌کردند، اما این «گردشگاه مشجر جهان» در دوره قاجار و پهلوی به روی خودرو‌ها باز شد.دهه‌ها ایده پیاده‌راه‌سازی چهارباغ مطرح می‌شد و همواره این طرح و ایده‌ها دستخوش تغییرات می‌شد.

در دهه چهل طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی با عنوان «طرح جامع شهری» روی میز مدیران شهری قرار گرفت؛ اما ده سال بعد ماهیت آن تغییر کرد. تغییر ماهیتی که به دنبال تغییر در بافت چهارباغ عباسی بود و با «احیای دولت‌خانه صفوی» تعریف شد و آزادسازی‌های محوطه عمارت هشت‌بهشت را در برداشت که حاصل آن پارک شهید رجایی شد.در دهه هفتاد باز هم مسئله پیاده‌راه‌سازی چهارباغ با همان رویکرد متحولانه در دهه پنجاه خورشیدی، مطرح شد و توسط «عبداله جبل‌عاملی» بدنه شرقی چهارباغ عباسی تغییر ماهیت یافت؛ تغییری که بعدها از آن به‌عنوان وصله نچسب به هویت تاریخی و میراثی چهارباغ یاد شد.

بدنه شرقی چهارباغ دچار تغییرات گسترده و ناهمخوان با بافت تاریخی چهارباغ همراه بود و بدنه غربی آن هم بسیاری از عناصر تاریخی و نوستالژیک خود را از دست داد، بسیاری از سازه‌های کف چهارباغ نیز تخریب یا زیر لایه‌هایی از بتون مدفون شد. بااین‌وجود تبدیل یک گذر به پیاده‌راه، آن‌هم در یکی از مهم‌ترین محدوده‌های تاریخی اصفهان اقدام مثبتی بود؛ اما باز سال‌ها پیاده‌رو شدن چهارباغ به فراموشی سپرده شد و خبری از آن نبود.

از آن زمان، تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه به یک بحث داغ میان بسیاری از مدیران تبدیل شد و در نهایت، عملیات پیاده‌راه‌سازی آن در دهه نود رقم خورد. در نهایت، تردد خودروها از بیست و دوم اردیبهشت سال ۹۷ ممنوع شد تا عملیات عمرانی و سنگ‌فرش آن آغاز شود. بالاخره بعد از سال‌ها کشمکش و مناقشه بر سر این موضوع چهارباغ به روی خودروها بسته شد و پیاده‌راه شد.

اما از دی‌ماه سال پیش و پس از التهابات در کشور و اصفهان زمزمه بازگشت خودروها به چهارباغ عباسی شنیده شد. صحبتی که در یک جلسه بیان شده بود و برخی مدیران شهری و کارشناسان در این باره صحبت کردند. از تکذیب‌کردن‌های مکرر بگیر تا وعده‌ای که چهارباغ پیاده‌راه می‌ماند. اما در این روزها و در پی نصب دوربین‌های نظارتی در این گذر باز نگرانی‌ها شدت گرفته و انتقاد برخی از اعضای شورا و شهروندان را به همراه داشته است. مسئله اینجاست حالا که این پیاده‌راه شکل‌گرفته و در دوران پساکرونا به رشد گردشگر و اقتصاد شهر اصفهان کمک کرده است نباید درگیر و دار مناقشات سیاسی و اجتماعی قرار گیرد.

باید نگاهی متفاوت به این گذر داشت و برای احیای دولت‌خانه صفوی که تابه‌حال پیشرفت خوبی داشته تلاش کرد. مسائل اجتماعی را هم از راه خودش پیگیری کرد و با درایت بیشتری به فکر راه‌حل‌های اساسی بود نه راهی که تنها پاک‌کردن صورت مسئله است و معلوم نیست نتیجه‌بخش باشد یا نه! راهی که تنها به ازبین‌بردن شاکله‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در یک مکان خوب گردشگری و توریستی شهر ختم می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار